تاریخ انتشار: شنبه 1403/05/27 - 18:08
کد خبر: 514169

در مصاحبه اختصاصی با خبرنامه دانشجویان ایران بررسی شد؛

مسابقات BCPC/ دومین دوره مسابقات برنامه‌نویسی رایان در دانشگاه شیراز برگزار شد

 مسابقات BCPC/ دومین دوره مسابقات برنامه‌نویسی رایان در دانشگاه شیراز برگزار شد

مرحله دوم مسابقات جام رایان در دانشگاه شیراز با هدف افزایش توانایی حل مسائل الگوریتمی دانشجویان و آماده‌سازی آن‌ها برای رقابت‌های بین‌المللی برگزار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مسابقات BCPC از سری مسابقات برنامه سازی هماهنگ کشوری است، این مسابقه سری دوم از مسابقات جام رایان هست که مسابقه سری اول در دانشگاه بوعلی سینای همدان برگزار شد و تیم منتخب از دانشگاه شیراز سهمیه شرکت در مسابقه بین المللی برنامه سازی رایان را کسب می‌کند. 

بیشتر بخوانیم: بررسی ابعاد مسابقات کشوری BCPC

این مسابقه با حمایت ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال دانش بنیان برپاشد که مرتضی کشت کاران به همراه محمد طاهری عضو هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر فناوری اطلاعات دانشگاه شیراز، دبیران برگزار کننده این مسابه بودند.

از همین رو خبرنامه دانشجویان ایران در گفتگویی با مرتضی کشت کاران، عضو هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر فناوری اطلاعات دانشگاه شیراز و فعال در حوزه هوش مصنوعی به تشریح و بررسی ابعاد این مسابقات پرداخته است که در ادامه این گزارش مشروح آن را می‌خوانید:

کشت کاران در ابتدای صحبت های خود گفت: این مسابقه سری دوم از مسابقات جام رایان هست که مسابقه سری اول در دانشگاه بوعلی سینای همدان برگزار شد و تیم منتخب از دانشگاه شیراز سهمیه شرکت در مسابقه بین المللی برنامه سازی رایان را کسب می‌کند. 

وی ادامه داد: مسابقه ای که برگزار گردید، مسابقه برنامه سازی برای حل مسائل الگوریتمی بود. این حوزه یکی از حوزه های پایه ای رشته مهندسی کامپیوتر می باشد که هرچه افراد قدرت حل مسئله الگوریتمی بالاتری داشته باشند، در دیگر حوزه های این رشته و حتی رشته هایی که درگیر طراحی الگوریتم برای حل مسئله خود میشوند، می‌توانند مسائل را با دید بهتری بررسی و حل نمایند.

کشت کاران در خصوص اهداف این مسابقه نیز توضیح داد: از جمله اهداف برگزاری چنین مسابقاتی، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برگزاری یک رقابت علمی پر نشاط علمی
افزایش قدرت حل مسئله دانشجویان
کار گروهی با داشتن محدودیت منابع

از اهداف دیگر برگزاری چنین مسابقاتی، میتوان به کسب آمادگی تیم ها برای شرکت در مسابقات بین‌المللی رایان و مسابقه برنامه نویسی غرب آسیا اشاره کرد.

 مرتضی کشت کاران گفت: یکی از چالش های برگزاری چنین رویدادی در سطح ملی، بحث مالی می باشد. امسال به عنوان حامی مالی برگزاری مسابقه، از طرف معاونت علمی و ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان دیجیتال مساعدت گردید.

وی افزود: دانشجویان در قالب تیم های ۲ تا ۳ نفره در مدت ۵ ساعت به حل تعدادی مسئله الگوریتمی می پردازند. تیم هایی که موفق به حل تعداد بیشتری سوال و در مدت زمان کوتاه‌تری شده باشند، به عنوان برگزیدگان مسابقه انتخاب میشوند. امسال از طرف مسابقه ی بین المللی رایان یک سهمیه برای تیم برگزیده ی غیر تهرانی این رقابت نیز دیده شد که به تیمی از دانشگاه شیراز اختصاص یافت.

 کشت کاران گفت: مخاطب مسابقه ی ما دانشجویان سراسر کشور در هر مقطعی بودند. اما مسابقات مشابه این رویداد در سطح ملی و جهانی بصورت تیمی و انفرادی برگزار میگردد که سن و سال نمی شناسد و هر فردی امکان شرکت در آن را دارد.

مرتضی کشت کاران در خصوص جوایز این مسابقات توضیح داد: 

تیم اول ۱۰ میلیون تومان

۳ تیم بعد، از هر دانشگاه حداکثر یک تیم ۶ میلیون تومان

۳ تیم بعد، از هر دانشگاه حداکثر یک تیم ۴ میلیون تومان

۵ تیم بعد، از هر دانشگاه حداکثر ۲ تیم، ۲ میلیون تومان

به ۱۲ تیم برگزیده لوح تقدیر تعلق گرفت و به عنوان یادگاری، هدایایی نیز برای تمام تیم های شرکت کننده، دیده شد. 

وی گفت: بدین ترتیب تیم Wasabi Physalis از دانشگاه شهید بهشتی برنده‌ی جایزه‌ی ویژه‌ی این مسابقه شد و تیم Victory++ از دانشگاه شیراز موفق شد دومین سهمیه‌ی حضور در مسابقه‌ی بین‌المللی برنامه‌سازی رایان را به عنوان برترین تیم شرکت‌کننده از دانشگاه‌های خارج از تهران در این مسابقه از آن خود کند.

کشت کاران درباره تاریخچه برگزاری مسابقات نیز چنین گفت: دانشگاه شیراز تا کنون ۴ دوره از این مسابقات را بصورت مجازی و کاملا رایگان برگزار کرده بود. ۱ دوره بصورت بین المللی و ۳ دوره بصورت ملی. تفاوت اصلی رویداد برگزار شده فعلی با دوره های قبل حضوری بودن آن بوده است که مسلما باعث تعامل تیم های حاضر و نیز ایجاد شور و نشاط بیشتر در طول مسابقه می شود و بسیاری از تیم ها علاقه مند به شرکت در مسابقات حضوری می باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: همانطور که اشاره شد، برگزاری چنین رویدادهایی تقویت قدرت حل مسئله افراد را در پی خواهد داشت که در حل مسائل دنیای واقعی نیز می توانند از این توانایی بهره برند.

وی افزود: مسابقه ما بصورت ملی برگزار گردید. از بستر domjudge  که بر روی سرور داخلی دانشگاه شیراز راه اندازی شده بود، برای برگزاری مسابقه استفاده شد. 

کشت کاران ادامه داد: چون مدت زمان برگزاری این مسابقه کوتاه و در مدت ۵ ساعت می باشد، مسائلی که در مسابقه دیده میشوند را میتوان معمولا زیر مسئله کوچکی از مسائل دنیای واقعی دید. هرچند بعضی از مسائل حل مسئله ای کامل را نیز در نظر میگیرند.

وی در ادامه گفت: اگر بتوان به حامیان مسابقه، شرکت‌هایی که بصورت منطقه ای ( مثلا در استان فارس)  فعال می باشند و به دنبال جذب نیروهای مسعتد می باشند، اضافه شود. خود بخود ایجاد فرصت شغلی برای شرکت کنندگان که اکثرا افراد مستعدی می باشند، می تواند از مهاجرت افراد نه تنها به کشور های دیگر بلکه حتی به دیگر شهرهای کشور مثل تهران جلوگیری کند. اگر شرکت های بزرگ داخلی بتوانند شعب خود را در دیگر استان های کشور به شکل مناسبی توزیع کنند، این امکان بیشتر فراهم خواهد شد.

مرتضی کشت کاران، عضو هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر فناوری اطلاعات دانشگاه شیراز گفت:  از حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش¬بنیان ریاست جمهوری بسیار سپاسگزاریم.

وی در پایان افزود: در پایان باید اشاره کنم که برگزاری چنین مسابقاتی به چند مورد اساسی نیازمند است که عدم وجود هریک منجر به ضعفی در برگزاری رویداد خواهد شد.

کشت کار در خصو تیم اجرایی دانشجویی گفت: امسال از طرف انجمن علمی دانشگاه شیراز به دبیری آقای علی شرفیان این تیم فراهم شد که کمک شایانی در برگزاری مسابقه داشتند. بنده به عنوان استاد مشاور این انجمن فعالیت داشتم.

وی درباره تیم فنی برگزاری مسابقه افزود: امسال دانشجوی تحصیلات تکمیلی ما آقای میلاد بارونی که سالهای گذشته نیز زحمات زیادی برای ما کشیده اند، بخش عمده مسائل فنی را برای ما فراهم کردند.

عضو هیت علمی دانشگاه شیراز در خصو تیم علمی طراحی سوال چنین اظهار داشت: خوشبختانه این مهم در مسابقات گذشته دانشگاه ما، علاوه بر مشارکت بنده و جناب آقای دکتر طاهری، توسط تیم های قوی ما که فارغ التحصیل شده اند نیز مورد حمایت قرار گرفته است. 

وی درباره حمایت مالی از برگزاری مسابقه گفت: متاسفانه در سال های گذشته ما نتوانستیم به دلیل مشغله های خودمان این مسئله را بطور جدی پیگیری کنیم. خوشبختانه امسال با پیگیری های جناب آقای دکتر ضرابی زاده ریاست محترم دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف این مهم توسط معاونت علمی ریاست جمهوری برای ما فراهم شد که مجددا بسیار سپاسگزاریم.

کشت کار در خصوص حمایت دانشگاه نیز گفت: خوشبختانه پس از اینکه تصمیم به برگزاری مسابقه گرفتیم، تمام ارکان دانشگاه شیراز حمایت خود را از ما بصورت عملی نشان دادند که بسیار دلگرم کننده بود.
 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پیچ بهارستان/ موافقان و مخالفان کابینه پیشنهادی دولت چه گفتند؟
استقبال از امیرحسین زارع در آمل +عکس
زائران اربعین نگران بیماری شایع در عراق نباشند
باقری: آمریکا شریک جرم جنایات صهیونیست‌ها است
طرح توسعه اشتغال‌پذیری دانشجویان در سمنان اجرا شد
زلزله قوی روسیه را لرزاند
زائران اربعین مدت زمان حضور در کربلا را به حداقل برسانند
کسب رتبه ویژه توسط دانشگاه آزاد اصفهان
اینفوگرافیک: توصیه‌های کاربردی برای زائران راهپیمایی اربعین۱۴۰۳
برگزاری جلسه ستاد اربعین جاماندگان حسینی آستان مقدس عبدالعظیم الحسنی(ع)
خانم نعمت‌زاده! مشهور محبوب بمان
مقایسه بتن اکسپوز و سنگ در کفسازی
۱۰ نکته کلیدی در انتخاب بهترین کلاس کنکور + بهترین آموزشگاه کنکور شیراز
قرارداد کارگر ساده مطابق با قوانین موجود در کشور چگونه است؟
بزرگترین باتری جهان در آمریکا ساخته‌ می‌شود
جنایت‌ با چراغ سبز جو
اینفوگرافیک: توصیه‌هایی برای زائران سالمند اربعین
پیاده روی اربعین از مسیر «طریق العلما» به کربلا +عکس
سیدستار هاشمی: باید فضای مجازی قاعده‌مند داشته باشیم
جذب سرباز طلبه در آموزش و پرورش آغاز شد
در صورت حمله به نیروگاه اتمی کورسک، اقدام نظامی جدی انجام می‌دهیم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top